Puheenvuoro

10.12.2019

Urheilumuoti suunnannäyttäjänä

Oskar Engblom, Ilmakunnas Oy

Muoti on oleellinen osa elämäämme niin kulttuurisesti, taloudellisesti, emotionaalisesti kuin poliittisesti. Muotitrendien elinkaari on lyhentynyt viime vuosiin asti niin sanotun ”fast fashion” -ajattelun takia. Nyt kuitenkin on todisteita siitä, että tämä ”osta-käytä-heitä pois” -kulttuuri on muuttumassa, koska kuluttajat tekevät yhä tietoisempia ja vastuullisempia päätöksiä omassa kulutuskäyttäytymisessään.

Olin hiljattain Kaliforniassa, jossa panin merkille, että monet ihmiset, etenkin nuoret, olivat pukeutuneet urheilullisiin työvaatteisiin. Tästä ”Activewear” -trendistä tuli ensimmäisiä merkkejä jo yli kymmenen vuotta sitten kun ensimmäiset isot muotitalot, kuten Prada ja Gucci toivat markkinoille naisille suunnattuja ”luxury-lenkkareita”, joita alettiin käyttämään niin töissä, tenniskentillä kuin häissä. Nämä lenkkarit olivat usein kirkkaita väritykseltään ja valmistettu teknisesti edistyksellisistä materiaaleista. Yhtäkkiä lenkkareista oli tullut salonkikelpoiset. Nyt saman suuntaisia muotivirtauksia on nähtävissä tavallisissa arkityövaatteissa. Urheilumuotiteollisuus on aina toiminut suunnannäyttäjänä ja kehittänyt uusimmat materiaalit, jotka on sitten tietyn aikavälin sisällä otettu käyttöön myös arkivaatteissa. Ihmiset haluavat, että vaatteet ovat hyvin leikattuja ja istuvia, mukavia ja monipuolisia käyttää. Usein nämä vaatteet on valmistettu hyvin teknisistä kankaista, jossa on monipuolisia ominaisuuksia, kuten hyvä siliävyys, lian- ja vedenhylkivyys, hengittävyys ja hyvä lämmönpitävyys. Juuri näiden ominaisuuksien takia voi hyvinkin olla, että emme tulevaisuudessa enää pese vaatteitamme yhtä usein, kun tänä päivänä. Vielä hurjempi skenaario on, että tulevaisuudessa meidän ei tarvitse pestä vaatteitamme ollenkaan alati kehittyvän nanonteknologian avulla, jolloin vaatteet puhdistavat itse itsensä orgaanisista aineista, kuten tahroista ja liasta kun ne altistetaan esimerkiksi auringonvalolle. 

Keskustelin hiljattain yhden ulkomaalaisen kollegani kanssa activewear-vaatteista, ja hän muistutti, että usein vanhat scifi-elokuvat ovat ennustaneet tulevia trendejä kohtalaisen tarkasti. Näissä elokuvissa ihmiset ovat usein pukeutuneet hyvin androgyynisiin ja teknisiltä vaikuttaviin vaatteisiin ja univormuihin. Yksi viime aikoina nähty trendi on juuri tämä univormumaisuus, jota useat yritysjohtajat ovat alkaneet suosimaan. Syy on varmasti se, että he haluavat yksinkertaistaa asioita eivätkä käyttää arvokasta aikaansa epäoleelliseen kuten vaatteiden valintaan, näin he voivat kanavoida kaiken ajan heille oleellisiin asioihin sekä varmistavat valinnallaan että vaatteet ovat mukavia käyttää ja tuntuvat aina hyviltä, tänään ja huomenna. 

Nimi: Oskar Engblom
 

Työ: Ilmakunnas Oy, myyntijohtaja

Koulutus: Ekonomi

Ura: Ollut koko työuran töissä Ilmakunnas Oy -perheyrityksessä   

Perhe: Puoliso Katarina, kouluikäiset lapset Axel ja Alina sekä kaksi borderterrier-koiraa Molli ja Stigu

Asuu: Espoossa

Harrastukset: Polkujuoksu, vaeltaminen, rulla- ja lumilautailu, jalkapallo sekä sulkapallo