7.9.2016

Kuka lohduttaisi tekstiilihuoltajaa?

Mika Niinisaari, J. Niinisaari Oy

Muodin tutkija Annamari Vänskä Turun yliopistosta on todennut, että muodin systeemissä ihminen on hedonisesti uusia asioita haluava kone.  Vaate liittyy toisena ihona ihmisen identiteettiin ja määrittelee häntä ulospäin.  Kuluttaja osallistuu ainoastaan ostamalla sen mitä tarjotaan ja käyttää usein vaatetta, jonka on valmistanut joku jossain kaukana, täysin toisessa kulttuurissa.  Vaatesuunnittelija Sanna Hopiavuori on puolestaan lausahtanut: ”On ihan hullua, että tuotetaan järkyttäviä määriä huonoa tavaraa”.

Kun vaatteita tuotetaan suurten määrien sarjoina, painotetaan myyntiä.  Materiaalit, leikkaus ja värit valitaan niin että tuote olisi mahdollisimman houkutteleva.  Vaatteen huollettavuus ja pesuohjemerkintöjen luotettavuus jäävät helposti muiden ominaisuuksien varjoon.  Pesumyymälöissä kuluttajia palvelevat ammattilaiset ovat tämän vuoksi arkisessa aherruksessaan suurten vaatimusten edessä.  

Kun vaatteiden valmistajia kiinnostavat usein ensisijaisesti asiat jotka varmistavat, että kauppa käy, tekstiilihuoltajan intressi on toisenlaista.  Pesumyymälän henkilökunta koettaa huolehtia parhaansa mukaan siitä, että ne asiakkaalle vaatteen ostotilanteessa ratkaisevat ominaisuudet kuten puhtaus, raikkaus, ryhti ja värien kirkkaus, pysyvät tai palautuvat ennalleen pesun jälkeen.  Tavoite on, että asiakas tuntee vaate yllään olonsa taas hyväksi.  Tekstiilihuollon ammattilaiselta odotetaan usein pieniä ihmeitä.  Näitä usein tapahtuukin molempien osapuolien iloksi, kun käyttäjälleen rakas vaate on pelastettu taas uuteen elämään.

Koska käyttäjiä kiinnostavat yhä enemmän vaatteiden eettiset ja ekologiset näkökulmat, eli se miten vaate on tehty, vaatteen markkinoille saattajien pitäisi mielestäni kiinnittää enemmän huomiota myös huollettavuuteen.  Ei riitä, että luotetaan kankaan valmistajan antamaan tietoon tai ennakkoon saatuun koekankaaseen.  Vaatteen on kestettävä pesuohjemerkinnän mukainen käsittely toistuvasti.  Pesuvahinkotilanteessa vaatteen myyjä ja pesijä ovat molemmat samassa veneessä.  Myyjä vastaa siitä, että vaate kestää pesuohjemerkinnän mukaisen käsittelyn, ja pesijä siitä, että hän on käsitellyt vaatetta ohjeen mukaisesti. 

Pesumyymälöiden ammattilaiset joutuvat päivittäin ratkaisemaan ammatillisen arvioinnin perusteella, miten käsittelevät käsissään olevan vaatteen.  Tutkitaan materiaalimerkintöjä, ompeleita, värjäyksiä ja tehdään saumakokeita.  Joskus joudutaan pohtimaan, mahtaako pesuohjemerkintä olla muuhun annettuun informaatioon nähden ollenkaan oikein.  Symbolien ja sanallisen viestinnän välittämä tieto voi olla keskenään ristiriidassa. Vastaan saattaa tulla myös ohje, jossa kielletään kaikki pesumenetelmät aina vesikäsittelystä kemialliseen pesuun.

Ympäristönsuojelun ja kestävän kehityksen vaatimukset muuttavat niin materiaaleja kuin lainsäädäntöäkin. Rinnalle tarvitaan innovaatioita myös pesuteknologian puolella.  Mahdollisuudet vesikäsittelyissä alkoivat laajentua jo 20 vuotta sitten muun muassa emulsiopesun myötä.  Viime vuosina ovat puolestaan kemiallisen pesun liuottimet muuttuneet.  On esitelty lisää uusia pesuteknologioita ja pesuliuottimia niin, että ammattilaiset kärsivät jo runsauden pulasta.  Ennen yleisesti käytettyjä pesuliuottimia oli vesi mukaan lukien kaksi tai kolme, tällä hetkellä vaihtoehtoja on jo kymmenen.  SFS-EN-ISO -standardeista huolehtivat saavat tehdä kiivaasti töitä, että pysyvät perässä luodakseen asiaan järjestystä omalta osaltaan.

Tekstiilihuoltoliiton seminaarissa seurasin esityksen funktionaalisista tekstiileistä.  Kävi ilmi, että näissä hi-tech -vaatteissa käytettävien antureiden valmistajat eivät ole osoittaneet erikoisemmin kiinnostusta pesunkestoon.  Asia jää vaatteen valmistajan vastuulle ja pudonnee lopulta tekstiilihuoltajan käsiin.  Loppukäyttäjä ei luonnollisesti halua, että kalliin vaatteen toiminta loppuu tai heikkenee pesun jälkeen.  Myös tällä saralla yhteistyö ja yhteisestä asiakkaasta huolehtiminen olisi tärkeä tavoiteltava asia.

 

   

KUKA? 

NIMI

TYÖ

KOULUTUS

URA

 

PERHE

ASUU

HARRASTUKSET


Mika Niinisaari

Toimitusjohtaja, J. Niinisaari Oy, pesuteollisuuden koneiden ja erikoiskemikaalien kauppa

Yo merkonomi

Syntynyt isoisän pesulan yläkertaan kauan sitten - koko ura pesuteollisuuden parissa (Lappeenrannan Pesula ja Värjäämö, Kaakon Pesu Oy, Polymarkkinointi Oy, Mercantile Oy, J. Niinisaari Oy)

Vaimo ja kaksi aikuista lasta

Tällä hetkellä Luumäellä, Kivijärven rannalla

Matkailu perheen kanssa, kulttuuri, kuntosali, Moto-Guzzi -moottoripyörät

 
   

 

 

 

 

 

 

   Niinisaari_Tekstiililehti_2_small