7.12.2017

Joskus yksinkertaisetkin ideat voivat
mullistaa perinteistä markkinaa

Mari Luodes ja Noora Mustajärvi

Oman ideologian ja materiaalimme avulla haastoimme perinteiset pyyhemarkkinat ja lanseerasimme markkinoille uuden suomalaisen pyyhemerkin Luin Span.

Pyyhemarkkina. Voiko olla enää kilpaillumpi ja perinteisempi markkina? Jokainen käyttää pyyhkeitä päivittäin, jokaisen kotoa niitä löytyy. Ovatpa ne vielä loistava lahjaideakin! Näihin faktoihin pohjautuen markkina on siis sellainen, joka ei tyrehdy. Mutta kolikon toisena puolena on, ettei sitä juuri saa määräänsä enempää kasvatettuakaan. Tässä markkinassa kuluttajien kukkaron yleensä avaavat joko pitkän linjan tunnetut brändit tai vastaavasti edullisen hintaluokan pelurit.

Meitä kahta Luin Span selkärankana toimivaa perheenäitiä, markkinoinnin, liiketoiminnan kehittämisen ja rahoituksen parissa uraa tehnyttä ystävystä, yhdisti synnynnäinen halu yrittäjyyteen ja ennen kaikkea ideat ja usko siihen, että kun jotain lähdetään tekemään, niin tehdään se täysillä. Luin Span idea lähti unelmasta kehittää maailman paras hiuspyyhe. Koska parhaan hiuspyyhkeen pyyhekankaan kriteereitä täyttävää materiaalia ei mielestämme markkinoilta löytynyt, päätimme kehittää itsellemme sellaisen. Ja koska emme halunneet myöskään olla yhden hitin ihme, kehitimme samalla ideologian, joka mullistaa perinteistä pyyhemarkkinaa.

Kuinka sitten syntyi tämä Luin Span oma materiaali? Monesti maailmalla isojen brändien pyyhetekstiilit ostetaan sieltä, mistä saadaan paras hinta laatuun nähden. Sitten loppu pelataan oikeastaan brändiin yhdistettävillä kuoseilla ja eri kokoisilla pyyhkeillä. Me emme halunneet tehdä näin. Etsimme määrätietoisesti parin vuoden aikana ennen markkinoille tuloamme itsellemme valmistajan, joka lähti kehittämään meille oman Luin Spa Signature -pyyhemateriaalin.

Tämän ylä- ja alamäkiä sisältävän kilpailutus- ja kehitystyön lopputuloksena meillä oli nyt käsissämme ainutlaatuinen materiaali, jota tehdään tänä päivänäkin ainoastaan meille. Halusimme yhdistää sen ajatukseen ratkoa arjen pieniä kylpyhaasteita ja näimme mahdollisuuden uudistaa pyyhemarkkinaa. Loimme tähän kilpailtuun ja perinteiseen markkinaan oman nichen, niin sanotun Bathing Wear -ideologian, jotta jokainen voisi viihtyä pyyhe yllä vaikka koko illan. Hiuspyyhkeellä ratkaistiin naisten perinteinen ongelma siitä, kun kylpypyyhe ei pysy päässä suihkun jälkeen. Pian sen jälkeen tuli Spamekko, pyyhe, joka ei tipahda päältä suihkun jälkeen ja näyttää tyylikkäältä. Näitä seurasi kasvava tuoteperhe, jotka vievät Luin Spata nyt maailmalle. Periksiantamattomuudella ja arjen haasteita ratkomalla onnistuimme luomaan uuden tuoteryhmän markkinoille ja rakensimme sen siipien varaan kokonaisen brändin.

Joskus yksinkertaiset ideat ja luja tahto voivat siis todellakin kantaa hedelmää ja siihen me molemmat yrittäjät haluaisimmekin kannustaa kaikkia. Kun se idea sieltä jostain mielen perukoille syntyy, älä torppaa sitä tai ajattele sen olevan mahdotonta, vaan anna sille siivet, sillä suuretkin asiat syntyvät aluksi pienistä ideanpoikasista, joilla voi lopulta mullistaa markkinoita.

         

Nimi: Mari Luodes

Työ: Co-founder Luin Spa 

Koulutus: Markkinoinnin ekonomi, Jyväskylän yliopisto

Ura: Reilu kymmenen vuotta erilaisissa markkinoinnin ja brändäyksen tehtävissä 

Perhe: Mies, 4,5-vuotias tyttö, 2,5-vuotias poika

Asuu: Vantaalla

Harrastukset: Ruoanlaitto, lukeminen, lasten kanssa touhuaminen

 


 
luinspa_puhvuorokuva
 

Nimi: Noora Mustajärvi

Työ: Co-founder Luin Spa 

Koulutus: Markkinoinnin ekonomi, Jyväskylän Yliopisto 

Ura: Reilu kymmenen vuotta erilaisissa liiketoiminnan kehittämisen sekä myynnin ja rahoituksen tehtävissä 

Perhe: Mies, 7-vuotias poika, 4,5-vuotias tyttö

Asuu: Tampereella

Harrastukset: Sisustaminen, lukeminen, lasten kanssa touhuaminen