Puheenvuoro

Puheenvuoro on julkaistu Tekstiililehdessä nro 4-2018 5.12.2018

Muotoilija muuttaa maailmaa — (työ)vaate kerrallaan

Kirsimari Kärkkäinen 

Lähes 25 vuoden ajan olen saanut toimia näköalapaikalla työvaatealan suunnannäyttäjänä. Perinteisesti muotoilija heijastelee työllään vallitsevaa yhteiskuntaa arvoineen. Mielestäni muotoilijoilla on myös erinomainen mahdollisuus vahvistaa maailman kannalta positiivisia trendejä. Tällainen megatrendi on kestävä kehitys. 

Jo 90-luvulla vaatesuunnittelijaksi valmistuessani oli selvää, että en halua olla mukana silloin valtaa ottaneen maapallon resursseja tuhlailevan massa- ja pikamuodin kanssa. Halusin tehdä jotain kestävää. Jotain mistä olla ylpeä. Valitsin työvaatteen, vaatteen, joka on tarpeellinen ja kestävä. Kauaksi on tultu ajoista, jolloin viestiksi työvaatteessa riitti yrityskuvan värinen rintatasku muutoin perussinisessä umpihaalarissa. Vaikka alavalintani oli selvä, ei tienraivaus ole ollut mutkatonta. 

Vielä aivan 2000-luvun alussa merkittävin uusi ilmiö oli brändimielikuvan vahvistaminen myös työvaatteen keinoin. Löysin vahvuuteni asiakasyritysten visuaalisen viestinnän tukemisesta. Tein töitä, hioin taitojani, annoin itselleni luvan rakastua asiakasbrändeihin. Kiitoksena voitin useita työvaatealan suunnittelukilpailuja, ansaiten samalla vahvan roolin toimialan kehittäjänä.Samaan aikaan etsin kuumeisesti väyliä rikkoakseni rooliani suunnittelijana ja ottaakseni yhä suuremman vastuun kestävän kehityksen haasteista. 

Niinpä jo 2000-luvun puolivälissä löysin itseni Aalto yliopistosta, hiomassa Taiteen maisterin lopputyötäni Vastuullinen luovuus, kuluttamassa luentosalin penkkiä Kauppakorkeakoulun Vastuullisen liiketoiminnan erikoistumisopinnoissa, kehittämässä kestävämpiä materiaaleja yhdessä asiakasyritysten kanssa, koordinoimassa ja edesauttamassa ekologisten ja eettisten käytäntöjen jalkauttamista suomalaisiin yrityksiin yhteispohjoismaisessa tekstiili- ja vaatetusalan Nordic Fashion Association'in NICE -hankkeessa sekä esittelemässä kansainvälistä ekologisten materiaalien kirjastoa muille suunnittelijoille. 

Kestävän kehityksen ja yritysvastuun teemat alkoivat nousta keskusteluihin yhä voimakkaammin, myös tekstiili- ja vaatetusalalla. Erityisen ratkaiseva tapahtuma oli Rana Plaza -tehdasrakennuksen romahtaminen 2013. Syntyneen huolen ohella markkinoinnissa alettiin käyttää sanoja ekologisuus ja eettisyys, jotka kuulostavat kuluttajan korvissa houkuttelevimmilta kuin yritysvastuuseen liitetyt ympäristö- ja sosiaalinen vastuu. Vetoavasta viestinnästä on kuitenkin vielä pitkä matka vastuullisiin tekoihin. Vastuu maapallostamme on yhteinen ja siksi en usko, että on hyväksi tehdä vastuullisuudesta vain yksittäisen yrityksen viestinnällinen kilpailutekijä. Vastuullisuuden tulisi olla kaiken liiketoiminnan ytimessä. Olen ylpeä meistä työvaatealan toimijoista vastuullisuuden käytäntöjen veteraaneina. Olemme jo vuosia tehneet työtä tarpeellisten, aikaa ja käyttöä kestävien tuotteiden eteen. 

Sen sijaan en anna arvoa viherpesulle, vastuullisuuden mielikuvilla maalailulle, keskinäisen kilpailun rajoittamiselle tai ekologisten materiaalien yksinoikeuksille. Hyvä tarkoitus vesittyy, jos ostajaa hämätään, annetaan hänen ostaa hyvä omatunto heppoisin, ruusunpunaisin lupauksin. Kierrätetty kuitu ei yksiselitteisesti ole ekologisempi kuin neitseellinen materiaali. Ylijäämämateriaalin käyttämisen voi helposti verhoilla ekoteoksi, mutta tunnustetaan fakta, että alunperin tuon ylijäämämateriaalin tuottaminen on ollut piittaamattomuutta tai vähintäänkin huonoa taloudellista vastuuta. Entäpä ekologinen materiaali. Kaunis ajatus. Mutta tosiasiassa yksikään maailmaan tuotettu materiaali ei varsinaisesti ole ekoteko. 

Peräänkuulutan vastuullisuutta kaiken toiminnan ytimeen ja siksi käytän ekologisuuden ja eettisyyden jargoniaa harkiten. Vastuullisuuden käytäntöjen, avoimuuden ja läpinäkyvyyden tällä upealla planeetallamme tulee olla yhteinen päämäärämme. 

Tulevaisuudessa, vastuullisuuden trendin korvautuessa käytännöillä, keskiössä on ihminen, ammattilainen — sanokaa minun sanoneen!

       

Nimi: Kirsimari Kärkkäinen

Työ: Yrittäjä-muotoilija omistamassaan TELAKKA® työvaateyrityksessä  

Koulutus: Taiteen maisteri, TaM

Ura: Useaan otteeseen palkittu, vastuullisen työvaatemuotoilun edelläkävijä jo lähes 25 vuoden ajan

Perhe: Puoliso ja neljä aikuista lasta

Asuu:Kirkkonummella

Harrastukset: Liikunta, luonto, järvet, vuoret, meret ja metsät