Juttu ilmestyiTekstiililehden 1-numerossa 31.1.2014
 

Lapset reimasti ulos

Elina Björklund, toimitusjohtaja, Reima Oy

Jos perustaisit suomalaisen tekstiili- tai vaatetusyrityksen nyt, mitä ryhtyisit tuottamaan? Eettisesti tuotettuja turkiksia, kierrätysmateriaalista valmistettuja laukkuja vai käsintehtyjä luksuskenkiä? Kaikilta alueilta todennäköisesti löytyisi hyvän tuotteen mentäviä markkinarakoja, ja suomalaisen sisun ja ongelmanratkaisukyvyn tuntien yrityksesi saattaisi menestyäkin.

Reima on valinnut oman suuntansa jo 70 vuotta sitten: yritys alkoi tuottaa kylmän ilmanalan ulkoiluvaatetusta erityisenä kohteenaan lapset. Alkuaikojen haaste oli tuottaa hyvälaatuisia tehdasvalmisteisia vaatteita niin edullisesti, ettei maatalon emännänkään tarvitsisi itse ommella lastensa housuja, vaan Reiman kestävämmät, mukavammat ja sopivammat housut päätyisivät ostoskoriin. Voisi kuvitella, että nykysin kilpailijoitamme ovat muut vaatemerkit tai tavaratalojen ja vaateketjujen omat brändit. Mutta maailma muuttuu: taistelemme myös TV:n, kännyköiden, tablettien ja konsolipelien koukutusta vastaan. Juuri niiden äärellä lapset istuvat, sisätiloissa, liikkumattomina. Tutkimusten mukaan amerikkalaisten ja eurooppalaisten lasten leikkiaika ulkona on puolittunut vuodesta 1997. Kiinassa 92 % lapsista ei harrasta lainkaan liikuntaa koulun ulkopuolella. Jos tätä passivoitumisen trendiä ei pystytä kääntämään, nykyiset kymmenvuotiaat ovatkin ensimmäinen sukupolvi, joiden eliniänodote on lyhyempi kuin heidän vanhempiensa. Tämän on huomannut myös Nike – suosittelen kaikkia katsomaan Niken manifestin osoitteessa www.designedtomove.org.

Reima teetti vuonna 2009 tutkimuksen, jossa kyselimme pohjoismaisten lasten ulkoilusta heidän vanhemmiltaan. Suomalaisista puolet nimesi sisään jäämisen tärkeimmäksi syyksi huonon sään. Meillä tosiaankin on neljä haastavaa vuodenaikaa, joiden aikana keli vaihtelee laidasta laitaan. Mutta löydös oli sikäli ristiriitainen, että meillä Suomessa on myös maailman parasta ulkoiluvaatetuksen osaamista, ja tarjontaa on yllin kyllin! Suomalaiset pitivät lasten ulkoilua tärkeämpänä kuin naapurimaiden vanhemmat, mutta arvostus ei vaikuttanut heidän toimintaansa – kaikissa ikäluokissa jokin muu maa vei voiton lasten ulkoilun määrässä. Korkealaatuiset haalarit, joita suomalaislapsella oli keskimäärin kaksi, roikkuvat eteisessä odotellen parempaa säätä. Mikä oikein on mennyt vikaan?

Me Reimalla uskomme esimerkin voimaan, ja viemme nyt maailmalle toiminnallisen, Suomessa suunnitellun ulkoiluvaatetuksen avulla myös pohjoismaista lastenhoitokulttuuria: päästäkää lapset ulos, vapaaseen liikkumiseen ja leikkiin, joka kehittää motoriikkaa, mielikuvitusta ja tukee oppimista ja itsenäistymistä. Suomen hyvien oppimistulosten taustalla on toki hyvin toimiva, korkeatasoinen koululaitos, mutta myös enemmän aktiivista, ulkona vietettyä vapaa-aikaa kuin monessa verrokkimaassa, eikä sen merkitystä pidä aliarvioida. Kun kerromme tämän viestin oikein, ja lisäksi tuotteemme sallii lapsen siirtyä helposti ulkoaktiviteetteihin, oltiinpa sitten päivähoidossa, koulussa tai kotona, olemme vahvoilla.

Tämän takia ohjaamme tuotekehitystämme etsimään ratkaisuja, jotka paitsi toimivat, myös näyttävät niin hyviltä ja houkuttelevilta, että niitä voi käyttää muuallakin kuin takapihalla. Siihen vaaditaan vankan teknisen osaamisen lisäksi idearikas, trendit tunteva suunnittelijatiimi. Design from Finland -merkki kertoo sekä suomalaiselle että kansainväliselle kuluttajalle, mistä Reima ammentaa brändinsä ytimen. Noin kaksikymmentä henkeä työskentelee tuotekehityksemme parissa jatkuvasti. Hiljattain nimitetyn tuote- ja designjohtajan johdolla he jalostavat trendit ja ideat tuotekokonaisuuksiksi, joilla on myös filosofiaamme tukeva, kaupan lattialle asti ulottuva esittelytapa. Inspiroimme lapsia ja vanhempia lähtemään ulos,  liikkumaan ja elämään täysillä ja terveesti. Valjastamme parhaan osaamisemme jälkikasvusta huolehtimiseen. Mikä olisi sen tärkeämpää?

Katso Reiman oma manifestovideo

KUKA?
NIMI                    Elina Björklund
TYÖ                     Toimitusjohtaja, Reima Oy, vuodesta 2012
URA                     liikkeenjohdon konsulttina Shanghaissa, Fiskars ja Iittala Group: useita johdon tehtäviä, Merita                                                Pankkiiriliike (nyk. Nordea): pääanalyytikko;Marimekon hallitus
KOULUTUS      KTM
PERHE               Mies ja kolme lasta 14, 13 ja 11 v.
ASUU                 Helsingissä
HARRASTAA    Lukemista, tennistä ja lenkkeilyä

 Elina_Bjo_rklund_in_colour_lowres