TEXCARE 2016:
Uudet liiketoimintamallit
tekstiilihuoltopalvelujen kasvun mahdollistajina

Tekstiilihuoltopalvelut ovat kasvava liiketoimintasektori ja uusia liiketoimintamalleja ajatellen tekstiilien vuokraus- ja huoltopalveluineen hyvin potentiaalinen sellainen. Uusia palvelumahdollisuuksia etsitään aktiivisesti ja ne ovat alalla kiinnostava puheenaihe. Texcare International 2016 -messuilla Frankfurtissa kesäkuussa muutama yritys lanseerasi uusia palvelujaan asiakkaille. Etenkin messujen Texcare Forum –luennoilla peräänkuulutettiin uusien liiketoimintamallien kehittämisen tarvetta jotta alan kasvusuunta säilyy.

Lisää palveluita

Tekstiilitrendejä kuluttaja- ja B2B-markkinoilla tutkineen CINET:in Geert Böttgerin mukaan kuluttajien tarpeet ja tavat ovat muuttumassa palveluita suosivaan suuntaan. Nyt arvostetaan helppoutta ja ajansäästöä ja myös kodinhoito voidaan ulkoistaa. Esimerkiksi pesuaineistaan tunnettu Persil on Saksassa lanseerannut Persil Service Office ja Online –palvelun jonka kautta yritykset ja kotitaloudet voivat pesettää pyykkinsä noudettavien ja ovelle palautettavien pakettien kautta.

Myös yritykset voivat siirtyä omistamisesta palveluihin. Saksalainen tekstiilien ja vaatteiden silitys- ja viimeistelylaitteistoja valmistava VEIT on lanseerannut uuden ”Pay Per Piece” -systeemin asiakkailleen. Sen sijaan, että pesula ostaisi koneen, voi se nyt maksaa vain koneen käytöstä. VEIT Groupin mukaan esimerkiksi 1500-2000 paidan prosessoinnilla kuukaudessa asiakas maksaa koneesta ja sen huollosta noin 19 senttiä per paita.

VEIT:in messutunnelmia. Laitteiden ostamisen sijaan pesulat voivat ostaa VEIT:iltä nyt koneiden käytön myös palveluna. Kuva Sanna Konola

Digitalisaatio tuo mahdollisuuksia

Texcare Forumin puheenvuoroissa teknologinen kehitys nähtiin mahdollisuutena myös kehittää uusia liiketoimintamalleja. Puettava teknologia asettaa tekstiilihuoltopalveluille haasteita, mutta tekstiilien puhdistukseen keskittyvästä teknologia-instituutti TKT:sta Henk Gooijer ja Timme Lucassen ehdottavat, että palvelutarjoajien tulee pikaisesti ryhtyä yhteistyöhön esimerkiksi puettavaa elektroniikkaa ja vartaloskannereita kehittävien tahojen kanssa, jotta näitä kehitysaskeleita saadaan kytkettyä tulevaisuuden palvelutarjontaan. Vartaloskannereiden avulla asiakkaille voidaan toimittaa yksilöllisempiä ja istuvampia vaatteita. Puettavalle teknologialle tulee kehittää sekä toimivia huoltoratkaisuja, että merkityksellisiä sisältöjä tekstiilipalveluiden kannalta.

Tekstiilien tunnistamisen ja logistiikan lisäksi tekstiilihuoltopalvelut voisivat Gooijerin ja Lucassenin mukaan kehittää esimerkiksi datanhallinta- ja prosessointipalveluja asiakkailleen. Esimerkkinä puettavasta teknologiasta esiteltiin hollantilainen iSensit-sensori, joka tunnistaa vartalon asentoja ja voi mobiilisovelluksen avulla varoittaa työntekijää esimerkiksi selälle vaarallisesta nostokulmasta. Sovellus toimii reaaliajassa, mutta voi myös kerätä valtavan määrän työergonomiaan liittyvää dataa jota jokin taho voisi sitten prosessoida ja tulkita. `Big datan` omistamisessa voi Gooijerin ja Lucassenin mukaan piillä suuri liiketoimintapotentiaali.

Dia Gooijerin ja Lucassenin esityksestä, jossa maalailtiin tulevaisuudenkuvia tekstiilien internetin liiketoimintapotentiaalista. Kuva Sanna Konola

Tekstiili-innovaatioiden avulla tekstiilihuoltoala voi tuottaa lisäarvoa myös niihin liittyvien lisäpalveluiden muodossa. Digitaalisen tekstiilipainon avulla pesulat voisivat Gooijerin ja Lucassenin mukaan tarjota kustomointimahdollisuuksia ja tarpeeseen vastaavaa tuotantoa asiakkailleen. Uusimpien teknologioiden avulla tekstiileihin voidaan myös painaa erilaisia toiminnallisia viimeistyksiä kuten vedenhylkivyyskäsittelyjä, anti-mikrobisia käsittelyjä ja UV-suojaa.

Innovatiivisten tekstiilihuoltopalvelujen avulla voidaan ratkoa jopa yhteiskunnallisia ongelmia. Australialainen Orange Sky Laundry palkittiin CINET:in Global Best Practices Award –palkintogaalassa yhteiskuntavastuu-kategorian erikoispalkinnolla. Tämä hyväntekeväisyysprojekti tarjoaa Australian kodittomille ilmaista pyykinpesupalvelua pakettiauton perässä. Tämä mobiili palvelu pyrkii tavoittamaan kodittomat ja paitsi pesemään heidän vähät tekstiilinsä, myös tarjoamaan keskusteluyhteyden tunnin kestävän pesun ajaksi projektin vapaaehtoisten kanssa. Projekti toimii tällä hetkellä lahjoitusten ja vapaaehtoisten varassa, mutta on inspiroiva esimerkki yhteiskunnan sosiaalisia ongelmia ratkaisevista palvelutoimintamalleista.

Teksti Sanna Konola