Teksti: Milka Asikainen,Lapin yliopiston vaatetussuunnittelun maisteriopiskelija
milka.loviisa.asikainen@gmail.com

Urheiluvälinealan ISPO München -messut
sekä ISPO Masterclass -työpaja 24.–27.1.2016

Lapin yliopiston vaatetussuunnittelun maisteriopiskelijat Milka Asikainen, Helena Grönblom ja Annariina Ruokamo sekä opettaja Anu Kylmänen tutustuivat urheilualan messuihin ISPO Müncheniin ja pääsivät suunnittelemaan tulevaisuuden talviurheiluvaatteita messuilla järjestetyssä, kansainvälisessä ISPO Masterclass -työpajassa.

 

ISPO München on vuosittain järjestettävä, maailman johtavimpiin urheiluvälinealan B2B-messuihin kuuluva ammattilaistapahtuma. Alkuvuoteen sijoittuvat, talviurheiluun keskittyvät messut tuovat Etelä-Saksaan urheiluvaatetuksen ja -tekstiilien sekä erilaisten urheiluvälineiden, konseptien ja teknisten sovellusten edustajia eri puolilta maailmaa. Nelipäiväinen spektaakkeli on tehokas alusta niin asiakkaiden, tilausten kuin muidenkin kontaktien hankintaan sekä verkostoitumiseen ja rekrytointiin.

Sain upean tilaisuuden päästä osallistumaan ISPO-messuille Lapin yliopiston vaatetussuunnittelun opiskelijana. Koulutusohjelmamme oli kutsuttu mukaan messujen yhteydessä tänä vuonna ensimmäistä kertaa järjestettyyn, kaksipäiväiseen ISPO Masterclass -työpajaan, jossa pääsimme pohtimaan talviurheiluvaatetuksen tulevaisuutta. Työpajan järjestäjät olivat kutsuneet mukaan opiskelijoita ympäri maailmaa korkeakouluista joiden opetussuunnitelmassa painotetaan käyttäjälähtöistä vaatetussuunnittelua ja muotoilua. Lapin yliopiston vaatetussuunnittelun koulutusohjelma on yksi harvoista mahdollisuuksista Euroopassa opiskella urheiluvaatetusta ja funktionaalista vaatetusta korkeakoulussa.

Luonnonkuituisia hiihtotakkeja ja muita mielenkiintoisia innovaatioita

Ennen työpajaa ja sen jälkeen tutustuimme messuille itsenäisesti. Tämä ISPO-vierailu oli ensimmäinen kosketukseni vaatetusalan ammattilaismessuille, ja näkemistä ja mielenkiintoisia yrityksiä todellakin riitti. Valtava messualue koostui lukuisista eri halleista, jotka oli jaoteltu teeman mukaan Outdoor-, Ski-, Health & Fitness-, Sourcing-, Sportstyle- ja Action-osastoihin. Saimme myös tilaisuuden osallistua messuilla opastetulle kierrokselle, mikä olikin hyvä tapa aloittaa tutustuminen messualueeseen.

ISPO:ssa oli edustettuna erittäin laaja kattaus erilaisia urheiluun ja tulevaisuuden innovaatioihin liittyviä ilmiöitä. Erilaiset puettavat teknologiat ja sovellukset olivat messuilla tänä vuonna vahvasti esillä. Tähän liittyen Reima lanseerasi messuilla Suunnon kanssa yhteistyössä kehittämänsä uutuuden ReimaGo n, jonka tarkoituksena on mitata – ja lisätä – lasten aktiivisuutta pelillisyyden muodossa.

Oli ilo huomata, että kestävyys ja kiertotalous teemoina olivat messuilla esillä – joskin vielä melko marginaalisesti. Helena Grönblom osallistui messuille myös vuonna 2015, ja hänen mukaansa ekologisuutta ja kestävyyttä pohtivat asiat olivat tänä vuonna paljon laajemmin esillä kuin vuotta aikaisemmin. Tutustuimme opastetulla kierroksellamme esimerkiksi Bluesign-konseptiin . Bluesign on konsulttiyritys, joka on erikoistunut hiomaan tekstiilialan tuotantoketjuja mahdollisimman kestäviksi ja konsultoi tuottajia muun muassa ympäristökuormituksen vähentämisessä ja kuluttajaturvallisuuden parantamisessa. Bluesign -standardi rajoittaa ja kieltää määrättyjen haitallisten aineiden käyttöä tuotannossa, rajoittaa ilmaan ja ympäristöön joutuvien päästöjen määrää ja kattaa koko tuotantoprosessiketjun kuitutuotannosta valmiiksi tuotteeksi asti.

bluesign pienempi

ISPO Masterclass osallistujat tutustumassa Bluesign-konseptiin (Kuva: ISPO Munich)

Yksi mielenkiintoisista messuilla näkyneistä yksityiskohdista oli luonnonkuitujen määrä. Villaa, untuvia sekä uudenlaisia kasvikuituja näkyi paljon. Tutustuimme esimerkiksi kiinnostavaan sveitsiläiseen brändiin nimeltä Mover , joka valmistaa hiihtotakkeja ainoastaan puuvillasta ja villasta. Kuulostaa mahdottomalta, mutta takit olivat upeita ja hengittäviä. Messut olivat antoisat myös visuaalisuutensa ansiosta. Monet messuosastot olivat panostaneet visuaalisesti näyttävään, upeasti sisustettuun messuosastoon, joka edusti brändin tarinaa. ISPO on tapahtumana niin suuri, että kaikkea ei mitenkään ehdi käydä läpi edes koko neljän päivän aikana. Eri näytteilleasettajien ja brändien lisäksi tapahtumasta löytyivät ISPO Awards, ISPO Jobs ja ISPO Textrends -osastot. ISPO Awardeissa yksi voittaja oli tänä vuonna suomalainen Halti hiilikuituahkiollaan.

halti pienempi

Halti oli panostanut messuosastoonsa. Etualalla ISPO Awardin välinekategoriassa voittanut hiilikuituahkio. (Kuva: Halti)

Villit ideat herättivät kansainvälisen urheilujätin mielenkiinnon

Lähdimme Müncheniin ensisijaisesti ISPO Masterclass -työpajaa varten. Työpajan lähtökohtana oli käsitys siitä, että vaikka urheiluvaatetus ja varsinkin teknologia ja materiaalit ovat muutaman viime vuosikymmenen aikana muuttuneet ja kehittyneet, mitään todella mullistavaa ei talviurheiluvaatetuksen kentällä kuitenkaan ole tapahtunut. Myös urheiluvaatteiden kulutus on muuttunut – nykyään urheiluvaatteita käytetään paljon myös vapaa-ajalla. Ilmastonmuutoksesta aiheutuva talvien lämpeneminen vaikuttaa osaltaan tulevaisuuden talviurheilumahdollisuuksiin. Työpajan tarkoitus oli tiiviissä ajassa pohtia näitä asioita ja ideoida tältä pohjalta uudenlaisia, jopa lennokkaita konsepteja talviurheiluvaatetuksen maailmaan.

Työpajaan osallistuneet 21 opiskelijaa jaettiin neljään ryhmään, ja kukin ryhmä valitsi itselleen käyttäjäryhmän. Pohdimme, minkälainen on asiakkaan arkinen ympäristö sekä haasteet, joita ympäristö asettaa pukeutumiselle. Ryhmien ideat vaihtelivat villeistä 3D-printeistä senioreiden talvivarusteisiin. Yksi ryhmä suunnitteli takin suurkaupungissa asuvalle nuorelle miehelle, joka tarvitsee eri tilanteisiin ja eri lämpötiloihin helposti muuntuvia, tyylikkäitä vaatteita. Toinen ryhmä oli valinnut lähtökohdakseen tilan käsityksen – kuinka omaa tilaa voisi luoda vaatteiden avulla. Oma ryhmäni suunnitteli asun suurkaupungissa asuvalle naiselle, joka ei koe tyttömäistä tyyliä omakseen ja joka tarvitsee näkyvyyttä lisääviä varusteita pimeällä pyöräilyyn. Neljäs ryhmä keskittyi pohtimaan, miten maapallon ihmisten ikäjakauma vaikuttaa vaatetustarpeisiin vuonna 2050.

ISPO Masterclass –työpajan osallistujia työn touhussa (Kuva: ISPO Munich)

Masterclass -työpajaan kuului myös kiinnostavia luentoja eri urheiluvaatebrändien edustajilta. Monissa puheenvuoroissa korostui hyvinvoinnin merkitys liittyen tulevaisuuden vaatetusalaan. Keskustelimme myös uusista innovaatioista sekä teknologian ymmärtämisen tärkeydestä. Otin itse puheeksi 3D-sovitusohjelmien käytön, sillä olin kiinnostunut selvittämään, käytetäänkö kyseistä mahdollisuutta vielä laajalti vaatetusalan yrityksissä. Monet puhujat, esimerkiksi Mountain Forcen edustaja, vastasi kysymykseeni olettamallani tavalla: yritykset ovat kiinnostuneita mahdollisuudesta, mutta ohjelmistoja pitäisi vielä kehittää, jotta ne palvelisivat tarkoitustaan mahdollisimman hyvin.

Työskentely kansainvälisessä työpajassa oli mahtava tilaisuus päästä näkemään muiden opiskelijoiden työskentelytapoja ja saada uusia ideoita. Työpajasta sai myös hyviä kontakteja, jotka ovat vaatetusalalla välttämättömiä. Työpajan päätteeksi pidimme yleisölle avoimen presentaation, jossa esittelimme konseptimme. Saimme kunnian esitellä työmme samalla myös monien kansainvälisten vaatetusalan yritysten edustajille. Esittelytilaisuutemme kiinnitti esimerkiksi Adidaksen huomion: he pitivät ideoistamme ja olivat kiinnostuneet julkaisemaan yhden ryhmätyön omassa sisäisessä e-magazinessaan. Kuuluin itse siihen ryhmään, jonka työn he halusivat julkaista, ja näin ollen pääsin vielä kirjoittamaan lyhyen markkinointitekstin liittyen konseptiimme.

Milkan ryhmän työskentelyä2

Asikaisen ryhmän kaupunkipyöräilyyn liittyvän vaatetuskonseptin kehittelyä. (Kooste ja kuvat ISPO Munich)

ISPO München oli pitkiä päiviä ja lukuisia halleissa vaellettuja kilometrejä – mutta myös valtavaa innostusta, mielenkiintoisia kohtaamisia ja itsensä haastamista. Ensikertalaisena tapahtumasta sai pintaraapaisun – mikäli päädyn urheiluvaatealalle, seuraavalla ISPO-vierailulla on hyvä tehdä kattava etenemissuunnitelma messuja varten. Parasta antia itselleni messuilta ja työpajasta olivat keskustelut ja verkostoitumiset ammattilaisten kanssa. Toivottavasti jotkut ISPO:ssa syntyneistä kontakteista johtavat vielä mielenkiintoisiin tulevaisuuden haasteisiin.